Het Nieuwe Nassen daagt de Rotterdamse horeca dit najaar uit om meer lokaal en natuurinclusief te gaan inkopen. Tijdens deze challenge krijgen de deelnemende ondernemers en chefs individuele begeleiding om hun inkoop en wellicht ook hun menukaart aan te passen. De Rotterdamse chefs Perry de Man en Pepijn Schmeink delen inspiratie en praktische handvatten om zelf direct aan de slag te gaan. De Tuin van Holland, Rotterdam de boer op! en Greendish dragen organisatorisch en financieel bij aan deze challenge.
Seizoensproducten uit de Rotterdamse ommelanden
Horecaondernemers en chefs maken in deze challenge kennis met de mooie lokale seizoensproducten van natuurinclusieve boeren uit het ommeland van Rotterdam, zoals de Hoeksche Waard, de Albrandswaard, Voorne-Putten, Krimpenerwaard, Goeree-Overflakkee, Alblasserwaard en Midden-Delfland.
Korte keten voor de horeca
Het leveren van deze producten aan de horeca is minder eenvoudig dan het lijkt. In de horeca is men gewend aan bestelgemak, one-stop-shopping en aan jaarrond beschikbaarheid van producten. Het werken met seizoensproducten vraagt een andere manier van denken én een pro-actieve uitwisseling met de boer als leverancier: welke producten worden binnenkort geoogst en hoelang blijven ze leverbaar?
Verschillende leveranciers rond Rotterdam leveren al aan de horeca. Zij hebben een rijk assortiment met mooie seizoensproducten van lokale boeren:
Het Nieuwe Nassen streeft ernaar om samen met hun collectief van zo’n 45 Rotterdamse horecazaken meer vraag – en daarmee schaal – te creëren voor deze leveranciers. Een structureel grotere vraag maakt het voor deze leveranciers immers mogelijk om verder te groeien.
De Tuin van Holland inventariseert tijdens de challenge hoe de samenwerking met de horeca werkt, waar hindernissen liggen en wat er nodig is om meer restaurants te laten aansluiten.
Nieuwe gewassen
Het Nieuwe Nassen ambassadeur en vegan pionier Pepijn Schmeink laat de deelnemers ook kennismaken met lokale klimaatadaptieve gewassen en bodemverbeteraars en hij laat zien op welke wijze deze in de keuken in te zetten zijn. Er zijn lokale boeren die bewust kiezen voor gewassen zoals de gele erwt en Oberkulmer Rotkorn spelt. Het zijn gewassen waarmee een chef direct geld bespaart of de impact op het milieu vermindert.
Lokale beweging
Met Het Nieuwe Nassen zet Blue City sinds september 2021 gezond, duurzaam en circulair ondernemen op de kaart bij horeca- en foodretail-ondernemers. Als lokale beweging van Rotterdamse restaurants, voedselondernemers, natuurinclusieve boeren en brancheorganisaties zetten ze samen de voedseltransitie op de kaart. De Tuin van Holland, Rotterdam de boer op! en Greendish dragen financieel en organisatorisch bij aan deze challenge.